יום חמישי, 20 ביוני 2013

פיטי פיט במבוך הפרעונים


כבר עסקנו בעבר בשני הספרים הראשונים שיצאו בעברית בסדרת פיטי פיט מאת הבלגים פרנץ בויסינק ואדי ריזאק:  "פיטי פיט- שחור השפם אימת שבעת הימים" ו-"פיטי פיט ואוצרות הנוארגים". "פיטי פיט במבוך הפרעונים הוא השלישי שיוצא בעברית בסדרה. הישג שמעט מאוד סדרות קומיקס ובפרט סדרות קומיקס אירופיות הגיעו אליו. ועל כך מגיע להוצאת בלום קומיקס כל הכבוד. ובכלל אחרי צאתו של הספר קומיקס אירופי נוסף שלהם “גרגוילים 1: הנוסע בזמן”, בלום קומיקס ממצבת את עצמה כהוצאה לאור המתמחה בקומיקס ישראלי ואירופי בדומה להוצאות דומות ברחבי העולם.
בסיפור עצמו מתגלגלים פיטי פיט והפיראטים למצרים. שם הם חווים הרפתקאה מסמרת שיער בפירמידות שכמובן מסתיימת בסוף טוב לשביעות רצון כולם. ניכר מאוד שכותב הספר בויסינק והצייר ריזאק הושפעו מאוד בספר מ"אסטריקס וקליאופטרה" של גוסיני ואודרזו, שהעלילה בספר ואפילו חלק מהאלמנטים המצויירים ממש קורצים אסטריקס וקליאופטרה. קודם כל פיטי פיט והפיראטים מובלות בידי מצרי רמאי לטיול בפירמידות, במטרה ברורה להרע להם. כמו באסטריקס גם כאן הפירמידה מלאה במבוכים בורות ומכשולים. החיילים ששומרים על פרעה חופו, שאליהם מצטרפים שחור הזקן והפיראטים שלו לבושים באופן חשוד כמו חיל המשמר של המלכה קליאופטרה בספר של אסטריקס. ככל הנראה אודרזו צייר את חיילי קליאופטרה בבגדים מצריים הלניסטיים מה שבברור לא מתאים לתקופה של פרעה חופו. (להשוואה בין המדים ראו את התמונה).
שימו לב לדמיון בדמות השומר המצרי
עוד השפעה ברורה של אסטריקס היא האנכרוניזם שמציג תעשיית מזכרות ותיירות במצרים מה שלא הגיוני לא בתקופת אסטריקס (המאה הראשונה לספירה) ולא בתקופה פיטי פיט (מאות 15-17 להערכתי על פי התלבושות).
רואים גם השפעה מסוימת של "טינטין- אסירי השמש" מאת הבלגי ארז'ה. בעיקר בגלל מצרים עתיקים שקמו לתחייה הרבה אחרי זמנם בדיוק כמו אנשי האינקה באסירי השמש. כמובן שכבר הזכרנו במאמר הראשון את עצם זה ששודדי הים בפיטי פיט מזכירים מאוד את שודדי הים שמופיעים כמעט בכל ספר של אסטריקס. בהחלט היה מקום להתייחס לפיטי פיט במאמרי בבלוג "אסטריקס הגאלי השפעות וחיקויים".
נהניתי מהספר יותר מהספר הקודם ממליץ לקנות.הספר ממשיך את המסורת המופלאה של הקומיקס האירופי. הקו בספר מעט פחות חלק מבספר הקודם, אך אני מניח שזה קשור לניסיון ליצור אווירה אפלה בגלל שמרביתו מתרחש בפירמידה. כמו כן ברכות להוצאת בלום קומיקס על הוצאת סדרת קומיקס אירופית נוספת, עליה אני מקווה אדבר בטור הבא שלי.

שם:   פיטי פיט במבוך הפרעונים
כתב: פרנץ בויסינק
צייר: אדי ריזאק
ארץ מקור: בלגיה והולנד
שפת מקור: הולנדית (פלמית)
הוצאה: בלום קומיקס
תרגם: לי בלום

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה